نسیم طبیعت ایران

پژوهش، تحقیق، ارائه اطلاعات و مطالب آموزشی در زمینه طبیعت، گردشگری و آئین های ایران

گزارش متنی و تصویری سفر مرنجاب، کاشان و شهر زیر زمینی
ساعت ۳:۱٥ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٦ خرداد ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: گزارش تصویری ،طلوع خورشید ،شهر زیرزمینی نوش اباد

با سلام و با پوزش از دوستانی که منتظر این گزارش بودند و کمی دیر شد.

برنامه ی سفر به شهر ییلاقی و زیبای نیاسر، کویر دیدنی و بی نظیر مرنجاب، همچنین شهر تاریخی و زیرزمینی نوش آباد، در سالروز تولد گروه طبیعت گردی «نسیم طبیعت ایران» در مدت 2 روز از صبح پنج شنبه 27 تا آخر شب جمعه 28 فروردین 88 اجرا شد.

این سفر به یاد ماندنی با حضور 25 نفر از بچه های گروه و با هدف گشت و گذار در طبیعت ایران و بازدید از مکانهایی چون آتشکده و آبشار نیاسر، کاوانسرای مرنجاب، شنهای روان، چاه دستکند، جزیره ی سرگردان، دریاچه ی نمک و شهر دستکند و تاریخی نوش آباد، به خاطره ای زیبا در ذهن و روح همراهان گروه تبدیل شد. در زیر مواردی از دست نوشته های بچه های گروه را در مورد طبیعت زیبای کویر و دریاچه نمک مطالعه می کنید. ضمناً نقاط قوت و ضعف سفر از دید همراهان گروه در ادامه آمده است.

1-     به نظرم کویر را خداوند در تنهایی خود خلق کرده است.

2-     در کویر هیچ چیزی ندیدم ولی همه چیز دیدم.

3-     طلوع خورشید کویر، طلوع زندگی بود.

4-     سعی کردم با سکوت و آرامش کویر ارتباط برقرار کنم.

5-   آرامش و وسعت کویر را در هنگام زیبایی بُهت آفرین غروب خورشید دیدن، تجربه ای بود فراموش نشدنی و فرصتی بود تا به صدای طبیعت گوش دهیم.

6-   خودم را به جشن سرنوشت دعوت می کنم و برای خودم هدیه ای از طبیعت می چینم تا به یاد داشته باشم نگاهم به اطرافم تا چه اندازه می تواند زیباتر باشد.

7-   شن، نمک، باد، شب، ستاره، ماه، طلوع و دستی که زیبایی ها را با هم آمیخت و کنار هم چید. با خرج 2 روز از زندگیم، یک دنیا خاطره و زیبایی را با خود بردم. تا پایان زندگی.

8-     دریاچه ی نمک دقیقا مرا به سیاره ی دیگری برد، گویی خلاء کامل بود یا جهانی دیگر.

با قدم زدن در شن های روان، آرامشی وصف ناپذیر پیدا کردم و با دیدن شهر زیرزمینی نوش آباد، به یاد قدیمی ها و خاطرات دوران کودکی ام افتادم.

9-     زیبایی طبیعت ایران، در یک یا چند جمله نمی گنجد.

10- شن های روان، آفتاب و افق بیکران در مرنجاب. تمدن کهن ایران زمین در نوش آباد.

11- کاش آزادی به لطافت تپه های شنی مرنجاب و به مهربانی دریاچه ی نمک و جزیره ی سرگردان بود.

12- قدمهایمان را در لحظه هایمان حرکت دهیم تا از طبیعت بخشش و عشق بیاموزیم و هر روزمان طلوعی برای غروب دیروزمان باشد.

13- در کویر بیشتر از همیشه، احساس آرامش و قدرت و نزدیکی به خدا را تجربه کردم. در نوش آباد افتخار کردم که ایرانی ام.

نقاط قوت سفر از دید همراهان:

1-     هماهنگی گروه و شناخت خوب از مکانها و توضیحات در مورد آنها.

2-     انتخاب نقاط دیدنی، بسیار عالی بود و تقسیم بندی زمان برای گنجاندن این تعداد برنامه قابل تحسین.

3-     آشنایی مدیر گروه با مکانهای مورد بازدید عالی بود.

4-     احساس مثبت مدیریت.

5-     ضعف و قوت نسبی است و به سلیقه ی افراد بستگی دارد. گل بی عیب خداست.

6-     برنامه های متنوع، زمان مناسب برای هر برنامه و مدیریت عالی.

7-     سفری خوب، خاطره انگیز و پر از تجارب جدید بود.

8-     مدیریت سفر بسیار خوب بود.

9-     برنامه ریزی خوب، صبوری و توجه به سلیقه های مختلف.

10- مدیریت، برنامه ریزی و پذیرایی و گروه خوب.

11- اتحاد و همبستگی گروه.

12- هدف گروه که همان طبیع گردی و آشنا شدن با اماکن تاریخی ایران در کنار تفریح و سرگرمی است.

نقاط ضعف سفر از دید همراهان:

1-     اتوبوس مدرن نبود.

2-     فضای محل خواب کافی نبود.

3-     سرویسهای بهداشتی کاروانسرا بهداشتی نبود.

4-     شب خیلی دیر خوابیدیم. برای استفاده بهتر از برنامه های روز بعد باید زودتر می خوابیدیم.

5-     در سفر کرمان گروه هماهنگ تر عمل کرد.

6-     ظروف یکبار مصرف بیاورید بهتر است.

7-     کاش در کویر بیشتر می ماندیم.

8-     فکر کردم چیزی به ذهنم نرسید.

9-     می توانید برای پذیرایی از افراد داوطلب شرکت کننده برای تسریع در کارها استفاده کنید.

توضیح کوتاهی در مورد نقاط قوت و ضعف:

نقاط مطرح شده توسط  دوستان به عنوان نقاط  قوت، بیشتر به لطف و مهربانی ایشان برمی گردد و الا برنامه ریزی خوب، مدیریت خوب، پذیرایی خوب، انتخاب نقاط دیدنی خوب و .... همگی از وظایف یک گروه طبیعت گردی واقعی است.

اما در مورد نقاط  ضعف نیز باید به برخی موارد که ناگزیر از آن بودیم و انتخاب آنها به برنامه ریزی گروه ارتباطی نداشت اشاره کنیم. مانند اتوبوس بنز(چون اتوبوسهای مدرن در جاده خاکی 50 کیلومتری نمی آیند) و سرویسهای بهداشتی مرنجاب (که به عهده میراث فرهنگی و گردشگری است) و ظروف یکبار مصرف ( که تا حد نیاز آورده بودیم ولی بیش از  آن  را به  خاطر ایجاد  فرهنگ  طبیعت گردی و عدم استفاده  از  ظروف  مصنوعی، نمی پسندیم). همچنین خوابیدن زودهنگام ممکن است برای بعضی از افراد ضروری باشد که اختیار آن با خودشان است ولی از نظر گروه، استفاده از شب در کویر و دیدن ستاره ها و شب نشینی با آتش یکی از زیباترین خاطرات اینگونه سفرهاست که نباید از آن غافل شد. ضمنا کمک گرفتن از همسفران برای پذیرایی و کارهای دیگر، موجب بی توجهی به حقوق آنان برای استفاده ی کامل از وقتشان در سفــر می شــود که ما آن را نمی پسندیم.

لازم به یادآوری است به جهت نا رضایتی برخی از دوستان، ازگذاشتن عکسهای شرکت کنندگان در سفر بر روی سایت معذور بوده و کلیه تصاویر سفر به صورت سلکت شده برای تک تک افراد بر روی سی دی آماده شده و در سفر بعدی تحویل می گردد.

در ادامه گزارش کوتاه تصویری سفر را ملاحظه می کنید.

جای همتون خالی بود. صبح از تهران حرکت کردیم، 25 نفر با یک دستگاه اتوبوس. صبحونه رو توی راه خوردیم. بعدش مستقیم رفتیم نیاسر، با طبیعت سرسبز، آبشار زیبا، کارگاه های گلابگیری و آتشکده ی قشنگش. تا بعد از ناهار اونجا بودیم. یادش به خیر، علی عسکری رو می گم... یادتون هست؟ با چه عشقی رفت پایین چشمه و لیوانهای همه رو پر آب کرد.(روحش شاد)

بعدشم رفتیم ناهارو خوردیم و یکراست رفتیم مرنجاب. البته توی راهمون از راوند، کاشان و آران و بیدگل هم عبور کردیم. شب رسیدیم مرنجاب، توی اتاقهای کاروانسرا مستقر شدیم و شام خوردیم. بعدشم تا ساعت 1 نیمه شب توی کویر بودیم و دور آتشی که تا رفت بگیره، یکی دو ساعتی گذشت. اما خیلی خوش گذشت، خصوصا با جمله ی معروف یک بنده خدایی که می گفت: بچه ها شما به روح اعتقاد دارید؟

صبح روز بعد، ساعت 5 صبح بیدار شدیم و زدیم به قلب کویر، نمی شد دیدن منظره ی زیبای طلوع خورشید رو توی کویر از دست بدیم. بعد برگشتیم کاوانسرا و صبحونه رو توی فضای باز کاروانسرا خوردیم. همه چیز برده بودیم. از چای و شیر و نسکافه، تا انواع و اقسام نان ها، پنیر، کره، عسل، تخم مرغ، خرما و ... بعد سوار اتوبوس شدیم و رفتیم چاه دست کند، این چاه از عجایب کویره. سطح آبی در یک متری سطح زمین با طعمی شیرین در کویر نمک!!! بعدشم که تپه های رویایی شن روان، و شتر سواری در کویر...

اینهم کوچکترین همسفرمون امیرعلی در کنار چاه دستکند.

بعد از ناهار، اول رفتیم دریاچه ی نمک. دریاچه برخلاف همشه به خاطر حجم بارندگیها، پر از آب بود و این باعث زیبایی بیشتر اون شده بود. برنامه ی آخرمون هم دیدار از شهر تاریخی و زیر زمینی نوش آباد بود. این شهر دستکند چند هزار ساله در عمق 11 تا 30 متری زمین و توسط اجداد ما برای حفاظت از گزند دشمن حفر شده است. بسیار تفکر برانگیز و زیبا بود.

و ... پایان سفر و یک دنیا خاطره ...

شاد باشید. «نسیم طبیعت ایران»