نسیم طبیعت ایران

پژوهش، تحقیق، ارائه اطلاعات و مطالب آموزشی در زمینه طبیعت، گردشگری و آئین های ایران

گزارش تصویری کوتاه از سفر کرمان کویر شهداد و میمند
ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٢ اسفند ۱۳۸٧   کلمات کلیدی:

صبح سه شنبه ۶ اسفند ٨٧ به همراه 24 نفر از بچه های گروه طبیعت گردی نسیم طبیعت ایران پس از طی 1300 کیلومتر راه بوسیله قطار رسیدیم به راه آهن کرمان و بعد با یک دستگاه اتوبوس یک راست رفتیم پارک آبشار برای صرف صبحانه.

پارک آبشار - کرمان

بعدشم از گنبد جبلیه که از اواخر ساسانیان به یادگار مونده دیدن کردیم. ساعت 10 صبح بود که راه افتادیم به سمت شهداد.

گنبد جبلیه

ساعت 11.5 به شهداد رسیدیم. اتاقهای مهمانسرا را تحویل گرفتیم. پلو فسنجون و جوجه کباب آذربایجانی رو در رستوران تیگران شهداد زدیم تو رگ و رفتیم به سمت شهر ماقبل تاریخ کوتوله های شهداد.

شهر کوتوله ها - شهداد

روستای سرسبز ولی کویری شفیع آباد با قلعه ی زیبای قاجاری منتظر ما بود. محلی ها با چای داغ از ما پذیرایی کردند.

قلعه شفیع آباد- روستای شفیع آباد - شهداد

ساعت 3 عصر بود که رفتیم به طرف کویر شهداد. اولین چیزی که توجه همه رو بخودش جلب می کرد گلدانهای زیبای ماسه ای بودند که در اطراف جاده خودنمایی می کردند.

گلدانهای ماسه ای - کویر لوت

شهر افسانه ای کلوتها از عجیبترین و زیباترین پدیده های طبیعی در کویر لوت هستند. واقعا شاهکار خالق هستی و بدون تکرار در هیچ کجای دنیا.

شهر افسانه ای کلوتها در عمق کویر لوت

کثیرالاضلاعهای نمکی از عجایب دیگر کویر لوت. زیبا و به یاد ماندنی

کثیرالاضلاعهای نمکی

یکی دیگر از عجیب ترین پدیده ی طبیعی در کویر لوت فولیکونهای تخم مرغی هستند که براستی شگفت انگیزند.

فولیکون های تخم مرغی

رود شور هم که جریان زیبای نمکی کویر  و در عمق کویر لوت جاری بود محل بعدی مورد بازدید گروه بود. با نزدیک شدن غروب آفتاب همه بچه ها کفش ها را درآوردند و در یک پیاده روی رویایی روی ماسه های نرم کویری ، روح و جان خود را ثیقل دادند. تاریکی زایدالوصف کویر در زیر آسمانی ابری و خالی از ستاره هرچند بسیار دلنشین بود ولی دل همه را برای دیدن شب ستاره باران کویر آب کرد. ساعتی هم در کمپ کویری در کنار آتش به انتظار باز شده آسمان نشستیم ولی خبری نشد. ساعت 9 شب خودمان را به رستوران رساندیم و شام را که شویدباقالی با کوکوسبزی و گوشت بود در فضای بیرون رستوران صرف کردیم. حالا همه چیز برای به در کردن خستگی یک روز پرتلاش با یک دوش آب گرم و خواب راحت آماده بود. به مهمانسرا بازگشتیم.

صبح بعد از صرف صبحانه راهی آب انبار حاج محمد تقی که از آثار دوران قاجار بود شدیم. آب انباری مخزنی با فضایی مدور و گنبد و 6 بادگیر زیبا.

آب انبار حاج محمد تقی

با شهداد خداحافظی کردیم تا در منطقه ی ییلاقی سیرچ از سرو هزارساله ی سیرچ دیدن کنیم. البته قصد داشتیم به آبگرم سیرچ هم سری بزنیم ولی فرصت اجازه نداد.

سرو هزارساله سیرچ

ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه به ماهان رسیدیم. آرامگاه عارف بزرگ قرن هشتم هجری شاه نعمت اله ولی اثری معماری مربوط به دوران صفویه و قاجاریه اما با فضایی روحانی و تاثیر گذار.

آرامگاه شاه نعمت اله ولی - ماهان

ارامگاه شاه نعمت اله - ماهان

بعد از برقراری ارتباطی معنوی در مقبره شاه نعمت اله و دریافت غذای روح اینبار رفتیم رستوران تا غذای جسم را هم با آن اضافه کنیم. اکبر جوجه و کشک بادمجون حسابی چسبید.

باغ شاهزاده ماهان یکی از چهار باغ نمونه ی ایرانی مکان دیگری بود که انصافا اگه نمیدیدیم سفرمون ناقص می موند. حس و حال خوبی داشت مخصوصا وقتی رفتیم توی عمارت شاهی و سر جای فرمانفرما حاکم کرمان تکیه زدیم.

باغ شاهزاده - ماهان

ساعت 5 عصر خودمون را رسوندیم به بازار کرمان. بعضی ها رفتند خرید. بعضی ها هم از حمام و مجموعه گنجعلی خان بازدید کردند.

حمام سنتی گنجعلیخان - کرمان

7.5 شب بود که به سمت روستای تاریخی میمند در نزدیکی شهربابک حرکت کردیم. فاصله تا میمند 4 ساعت بود که بچه ها نذاشتند به کسی نمود کنه و بوسیله های مختلفی تا اونجا سرگرم بودیم. شام به رستوران سنتی میمند کال جوش سفارش داده بودیم اما اونقدر دیر رسیدیم که همه از اشتها افتاده بودند. بخصوص بعد از خوردن پلو قیمه ی نذری مسجد رفسنجان که در وسط راه نوش جان کرده بودند . اما بازهم کال جوش جذابیت خودش را حفظ کرده بود.

شب در اتاقهای دستکند مهمانسرای میراث فرهنگی میمند خوابیدیم. اتاقهایی شبیه غار با لوازم سنتی و تختهایی از جنس کوه. جدا که شبیه انسانهای غارنشین شده بودیم.

صبح اول وقت از داخل غارها زدیم بیرون و یکراست رفتیم سراغ رستوران دستکند و سنتی میمند. اینجا واقعا حال و هوای دوران ماقبل تاریخ در هر کسی زنده می شد. فضایی دستکند با میزهایی از جنس سنگ و صندلی هایی از کنده ی درخت. صرف صبحانه ی کامل نیمرو، کره و عسل و مربا با پنیر محلی در چنین فضایی قابل تکرار نخواهد بود.

رستوران سنگی میمند

بعد از صبحانه زدیم به روستاگردی. حسینیه و مسجد، حمام تاریخی، آتشکده و موزه و بعد هم یه مهمونی خودمونی در منزل یکی از ساکنین نمونه ی میمند که یک مادر 70 ساله با 8 فرزند و دهها نوه و نتیجه بود. گرمای پذیرایی ساده این مادر و سخنان گرم و دلنشینش هنوز در گوش بچه های گروه صدا می کند.

روستای تاریخی و دستکند میمند

ساعت 11.5 صبح به قصد پیاده روی 2 ساعته تا منطقه اشکفت و دیدار از دره و شکاف عظیم و زیبای اشکفت در این منطقه، با 20 نفر از بچه های گروه از روستا خارج شدیم. اشکفت هر چند راهی طولانی داشت اما بچه ها بعد از یک سفر سه روزه بازهم با انرژی فراوان و روحیه ای شاد، برای دیدار از یکی دیگر از شاهکارهای زیبای خداوند در دل کوهستانهای میمند، این مسیر طولانی را طی کردند.

بعد از بازگشت به روستا در ساعت 4 بعدازظهر پلو خورش قرمه سبزی در رستوران سنتی آماده بود. بعد از ناهار و کمی استراحت و دوش گرفتن بعضی ها که نمی خواستند خاک کویر شهداد و روستای میمند را به همراه خود تا تهران حمل کنند برای سفری دیگر آماده شدیم. این بار سفری معکوس از میمند تا یزد و از یزد بوسیله ی قطار تا تهران. جای همه خالی. واقعا خوش گذشت...

اینهم لحظه ی پایان سفر، جمعه 10 صبح، راه آهن تهران........

این هم جملات زیبایی که بچه های گروه در اونها، حس خودشون از مناطق مورد بازدید را مطرح کرده اند. جملاتی از دل برآمده که حتما بر دل خواهد نشست...

کویر تشنه، شهداد دورافتاده

کویر، احساس رهایی و حضور خالق یکتا.

کویر، حسی غریب که در کلام نمی گنجد.

کویر، رها شدن از غرور.

کویر، بی نهایتی آرام در نگاه، مهربان در لحظه­های باهم بودن و خشن در تنهایی و غربت. نزدیک شدن به مبداء هستی.

کویر، مکانی برای عروج به سوی خدا.

کویر، سکوت، تنهایی، احساس امنیت درونی در خلوتی خوش و از طرفی ناامنی حضور فیزیکی یک تنهایی.

کویر، سکوتی که دوستش دارم، چراکه در سکوتش خودم را بیشتر می­شناسم.

اصولاً هر تجربه­ای ارزنده است.

یک تجربة زیبا به تجربیات قبلی­ام اضافه شد، حس غریب و پرابهام و باشکوه کویر، حس روحانی و والای شاه نعمت­الله ولی.

مکان­های طبیعی زیبایی خاص خود را دارند که با شنیدن و خواندن قابل لمس نیست، باید باشی تا درکش کنی.

چه خوش بود لحظات سفر، دیدار از مکانهایی زیبا و دیدنی، با همراهانی اینچنین یکدل و صمیمی.

این همه عکس می و نقش نگارین که نمود    یک فروغ رُخ ساقیست که در جام افتاد

روستای تاریخی و دستکند میمند واقعاً بی­نظیر بود.

میمند، دلتنگی به همراه دلسوزی و وسعت دید و اندیشة آدمهایی که در کمترین امکانات، عاشق زندگی هستند.

میمند، سفری به ماقبل تاریخ، تعمقی در اثر تیشه­های هزاران ساله بر دل صخره­هایی زیبا، همراه با زیبایی فضا، عشق به زندگی، مهربانی با خانواده و تفکر برای امنیت بیشتر.

بنشین برلب جوی و گذر عمر ببین.